5 tipp az erős középért

Egy nyári desszert hűvösebb napokra
2016-08-02
Minimalista konyha – te is akarod?
2016-10-27

A kínai gyógyító konyha (5 elem konyha) legfőbb törekvése, hogy az emésztőrendszert jó állapotban tartsa, mert ha erős a közeped, jól emésztesz, akkor sok csít nyersz az ételedből, energikus leszel és a közérzeted-hangulatod is jó lesz. Íme 5 egyszerű tipp, amivel formába hozhatod magad:

1. A gyomrodban leves legyen!

A Gyomrod azt szereti, ha meleg és lédús táplálék van benne. A Gyomor nem szereti a szárazságot, a túl sok szendvics, keksz, rágcsálni való megterheli. Egyél hetente többször leveseket, szaftosabb egytálételeket, ragukat, kompótokat, kásákat és figyeld, milyen érzésed van utána a közepedben.

oszi_gombaleves_620

2. Titkos fegyvered: a meleg, főtt reggeli

A Föld elem szervei, a Gyomor és a Lép-Hasnyálmirigy reggel 7 és 11 óra között vannak csúcsformában. Használd ki ezt az időszakot, adj nekik munkát, meglátod, meghálálják. Ha korán reggel még nem vagy éhes, indítsd a napod egy nagy pohár meleg vízzel, és amikor már megjött az étvágyad, egyél egy tál édes vagy sós főtt ételt.

Reggelire ne egyél hűtő hatású dolgokat: joghurtot, zöld turmixot, gyümölcslevet, nyers salátát stb., mert azzal blokkolod az emésztésed és tovább gyengíted a Gyomrod csíjét.

 

3. Tarts mértéket!

„Reggelizz egyedül, ebéded oszd meg felebarátoddal, vacsorád add oda ellenségednek.” – ez a kínai közmondás legyen a vezérelved. Az 5 elem konyha egyik előnye, hogy nem kell sanyargatnod magad: reggel 7 és 9 között annyit ehetsz, amennyi jólesik. Ilyenkor a leghatékonyabb az emésztés, jól hasznosul az étel és energiát nyersz általa az egész napra. A ebéded is még kiadós lehet (ez bírja el a legtöbb kompromisszumot, mert délben, a legnagyobb jang idején még erős az emésztés), de a vacsorád a Föld-szervek esti energiahiánya miatt kímélő legyen. A legjobb vacsora egy tál gazdag leves vagy egy tányér sütőben sült zöldség egy kis főtt gabonával körítve.

 

4. Szeresd a gabonákat!

A szénhidrátoktól nem kell félned, feltéve, ha a teljes értékű, feldolgozatlan szemes gabonákat érted alattuk. Ha gyenge az emésztésed (puffadsz, laza a székleted, evés után telítettségérzeted van stb.), a könnyebben emészthető fajtákkal próbálkozz: a köles, a kukoricadara, a bulgur, a kuszkusz, a quinoa, a basmati rizs és a hajdina nem valószínű, hogy gondot fog okozni. Mivel a többi egész szemes gabona (pl. egész búza, zab, tönkölybúza) nehezebben emészthető, ezért inkább pehely, töret, dara formájában fogyaszd őket.

quinoas_padlizsan

5. Ne higgy a reklámoknak!

Bár az élelmiszeripar szakadatlan azon dolgozik, hogy minél több joghurtot, túrót, tejet, sajtot etessen meg veled, te hallgass a kínai tanácsra: módjával fogyaszd őket, mert nagyobb mennyiségben nyálkásítanak. Úgy használd őket, mintha fűszerek lennének – ahogy az olaszok a parmezán sajtot. A könnyű emészthetőség érdekében ne kombináld a tejtermékeket (tejszínt, sajtot például) húsokkal, inkább csak zöldségekkel, gabonákkal, gyümölcsökkel. Tudod, egy joghurtpötty a kompótodra, egy kis tejszínhab a sült almádra vagy egy kis reszelt kemény sajt a rakott kelbimbó tetejére…

Kedvet kaptál?

Ha szeretnél hasonló szellemben étkezni a tavaszt várva, akkor jelentkezz február 22-ig a Jó emésztés titka, 4 hetes email-tanfolyamra!
A részletekért, tematikáért kattints ide!