10 jó tanács az őszi étkezéshez

fermentált ételízesítők
5 egzotikus alapanyag a jó egészségért
2015-10-29
miszóleves
5 változás, amit az 5 elem konyhának köszönhetek
2015-11-22
kása

1.  Bánj tudatosan az ízekkel: egyél több savanykás ételt, használj savanykás ízesítőket (kovászos kenyér, olívabogyó, savanyú káposzta, must, citromlé stb.) és fokozatosan növeld a sós íz (miszó, szójaszósz, hüvelyesek) és a keserű arányát (rozs, hajdina, amarant, quinoa). A csípőst óvatosan adagold (az ételben legyenek csípős összetevők, mint retek, torma, hagyma stb., de ne legyen kifejezetten csípős).

2. Csökkentsd a nyers ételek arányát (kis maréknyi saláta egy tányér főtt étel mellett rendben van). A gyümölcsöket is párold vagy süsd meg vagy főzz kompótot belőlük. Ha nyersen eszed őket, csak keveset és azt is inkább délelőtt tedd. A déli gyümölcsöket ritkán és csak főzéshez használd.

3. Kezdd a napot főtt meleg reggelivel. Próbáld ki, mi lakat jól hosszan: az édes-gyümölcsös gabonakása vagy egy tányér sós, fehérjedús étel, pl. egy tojásos reggeli. Amelyik szimpatikus, ahhoz tartsd magad, és figyeld meg, milyen érzésed van utána a gyomrodban.
kása

4. Hallgass az ösztöneidre – ha hagyod őket működésbe lépni, jelezni fognak, hogy itt a jangizáló, melegítő főzési eljárások ideje. Főzz hosszan főtt, melengető leveseket, tápláló egytálételeket, sütőben sült felfújtakat. Ezek mind jóleső meleget adnak a gyomrodnak.

5. Ősszel bátran használj fehér színű alapanyagokat! A Fém elem színe a fehér, a hozzá tartozó két szervet, a Tüdőt és a Vastagbelet ez a szín erősíti a legjobban. Minden fehér színű alapanyag táplálja a Tüdő energiáját pl. karfiol, körte, hámozott mandula, hagyma, retek, torma, karalábé, rizs, zabpehely.karfiol

6. Törekedj a napi 2-3 meleg étkezésre. Az ebéded bírja el a legtöbb kompromisszumot, mert délben még erős az emésztés tüze. Este már gyengül a Gyomor és a Lép-Hasnyálmirigy csíje, ezért fontos, hogy lehetőleg 19 óra előtt vacsorázz és könnyű, párolt, főtt vagy sült ételt fogyassz. A nyers ételek, az édességek, a bő olajban sültek és az ipari kaják mind nehezen emészthetők és gyengítik a közepedet.

7. Fogyassz elegendő folyadékot – a Tüdőt és a Vastagbelet legjobban a Szárazság károsítja. Ásványvíz helyett igyál inkább szobahőmérsékletű vagy meleg vizet (a kínaiak forrón isszák, mint a teát). Reggel ihatsz egy bögre gyömbérteát friss gyömbérből és az ételeid is legyenek lédúsak. Egyél sok levest, kompótot, szaftos ragut, egytálételt.

8. Próbálj szendvicsek helyett is inkább főtt ételt enni. Reggel egy tál kását, este egy tányér sült zöldséget vagy wokos ételt. Ha kenyeret eszel, akkor inkább szikkadtan vagy pirítva fogyaszd és jellemzően ne önálló ételként, inkább egy tál leves mellé.

9. Használj rendszeresen fűszereket, a szárított zöldfűszerek (kakukkfű. rozmaring, bazsalikom, oregáno és társai) melegítik a közepedet és átalakítják-kivezetik a nyálkát az emésztőrendszeredből. A szárított, csípős porfűszerek, mint a chili, curry, római kömény, gyömbér stb. melegítenek. Hideg időben használj belőlük egy keveset. (Vigyázz, a túl sok csípős hosszútávon kiszárítja a tüdőd és a bőröd! Mindent mértékkel, de rendszeresen.)zöldfűszer

10. A tejtermékekre úgy tekints, mint ételízesítőkre, fűszerekre. A joghurt, a túró, a lágy sajtok táplálják a test nedveit, de ha túl sokat eszel belőlük, nyálkásítanak (hurutos megbetegedések idején emiatt átmenetileg kerülendők). Keverj egy kevés joghurtot a főtt kásádba vagy csepegtess belőle a sült cékládra, kompótodra.

Kattints ide, ha érdekel a Meleg reggeli minden napra című szakácskönyvem!

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük