Nagy gabonakúra-kalauz

Tavaszi tisztítókúra 1×1
2014-03-04
3 apró lépés a jobb emésztésért
2014-03-16

Hétfőtől fogyó hold van, jó alkalom egy gabonakúrához, az univerzum energiái támogatni fogják a tisztulást, fogyást. Hogy melyik gabona mellett érdemes dönteni, az az alapalkatodtól függ, meg hogy mit szeretnél elérni (pl. tisztább bőrt, erősebb körmöket stb.). Segítségül készítettem egy összefoglalót az egyes gabonák jellemzőiről.

Minden gabonáról általánosságban elmondható, hogy a közepünket, a lép-hasnyálmirigy funkciót erősítik és táplálják a csít (jang) és a testnedveket (jin), azaz „Kraft”-ot és „Saft”-ot is nyerünk általuk. Az 5 elem közül édeskés ízük és sárgás színük miatt a Földhöz soroljuk őket, de mivel a lépen kívül mindegyik más-más funkciókörre is hat, ez alapján hozzárendelhetjük őket az egyes elemekhez is, tovább differenciálva ezzel a képet.

Tönkölykása

Fa elem

Aszalt tönköly
Nálunk kevéssé ismert, német nyelvterületen Grünkern néven nagyon elterjedt gabonaféle, a tavaszi tisztítókúrák gyakori szereplője. Tulajdonképpen még éretlen állapotban, zölden betakarított és megszárított tönkölybúza, mely hatásában és ízében is különbözik az érett tönkölytől.
Melegítő hatású, a máj funkciókörre hat elsősorban, emeli a máj csíjét, táplálja a máj vérét, kivezeti a máj nedves-meleget, regenerálja a májat. Főként vér- és csí-hiány esetén javasolt.

Tönkölybúza, búza
A tönköly semleges, a búza hűtő hatású, a szívre, a vesére és a májra hatnak. Mindkettő táplálja a jint, regeneráló hatásúak, vér- és jin-hiány esetén ajánlott a fogyasztásuk (pehely, kuszkusz, bulgur, dara formájában is). A búzából főzött teát jin-hiányból fakadó belső nyugtalanság, idegesség, álmatlanság esetén szokták alkalmazni. A túlpörgött gyerekeket is megnyugtatja este egy kis adag búzás étel, pl. egy kevés tejbedara vagy császármorzsa.
Tisztítókúrához nem szokás használni, mert mindkettő nedvesít, nyálkásít, és manapság a legtöbb ember nyálkaproblémával küzd.

Tűz elem

Rozs
A rozs a szív-meridiánra és a májra, epehólyagra hat. Tisztítja az artériákat, táplálja az izmokat. Szárító hatású gabona, nyálkaproblémáknál használatos (ödéma, cellulitis, magas koleszterinszint stb.).

Hajdina
A hajdina két változatban kapható: a zöldes színű, világos mag pirítatlan hajdina, mely táplálja a csít és a jint. A barnás színű, intenzív izű pirított hajdina melegít, a jangot táplálja és kivezeti a felesleges nedvességet, ezért jang-hiányos, fázós típusoknak ajánlott.
A hajdina a szív-meridiánra hat, tisztítja a szívkoszorúereket, erősíti a hajszálereket, csökkenti a vérnyomást.

Föld elem

Amarant
Nagyon tömény, tápláló pszeudogabona, szoptatós anyáknak, kisgyerekeknek, vegetáriánusoknak, vegánoknak, nehéz fizikai munkát végzőknek kifejezetten ajánlott. Célszerű más gabonával keverni töménysége miatt. Magas a kalciumtartalma, erősíti a tüdőt, szárítja a nedvességet.

Quinoás padlizsán

Quinoa
Szintén nagyon tápláló és könnyen emészthető pszeudogabona, ezért gyerekeknek is ideális. Fogyasztása különösen csí-, vér- és jin-hiány esetén ajánlott. Főzés előtt forró vízzel le kell öblíteni, mert a külseje szaponint tartalmaz, mely irritálhatja a beleket.

Kukorica
Önmagában nem alkalmas kúrára, mert nem teljes értékű gabona, kevés benne a niacin. Mexikóban gipszet kevernek hozzá, hogy teljes értékűvé tegyék. Hüvelyesekkel kombinálva viszont tápláló étel. Vízhajtó hatású (a kukoricabajusz-tea jó kísérője lehet egy tavaszi gabonakúrának), és a gyomrot erősíti.

Köles
Lúgosító hatású gabona, mely a középső melegítőre hat, a gyomrot táplálja, harmonizálja. Emellett erősíti a hajat, a körmöket, a csontokat és a fogakat. Szárító hatású, főzés előtt szárazon megpirítva kivezeti a felesleges nedvességet az emésztőtraktusból. Candida-problémáknál például jó választás.
Fontos: főzés előtt alaposan át kell mosni, mert a külseje keserűanyagokat tartalmaz, melyek irritálhatják a gyomrot.

Árpa
A köleshez hasonló hatású, könnyen emészthető gabona. Elsősorban a lép-hasnyálmirigyre hat, táplálja a vért és a jin-nedveket. Jótékonyan hat az epehólyagra és az idegekre is, mivel hűtő hatású. A vízháztartás zavarai esetén, cellulitis-nél, ödémáknál jó választás. Főzés előtt szárazon meg kell pirítani és főzésnél egy-két szelet gyömbért a főzővizébe dobni.
Fontos: a bioboltokban/natúrboltokban kapható teljes árpa az igazi, az árpagyöngy nem tartalmaz annyi értékes tápanyagot.

Fém elem

Zab
A legmelegebb, legjangabb gabona, csí-hiányosoknak, jang-hiányosoknak, gyerekeknek ideális, főleg pehely formájában. Serkenti a növekedést, fokozza a testi- szellemi teljesítőképességet, erősíti az idegeket, csökkenti a koleszterinszintet.

Barna rizs

A barna rizs a bőrre, a vastagbélre és az alsó melegítőre (húgyutak) hat. Hűtő hatású, kivezeti a felesleges hőséget, gyulladásoknál sikerrel alkalmazható. Ekcémánál, pattanásoknál, húgyúti és vastagbél-gyulladásoknál jó választás.

Tofus barnarizssaláta

Víz elem

Vadrizs
Mint a legtöbb sötétbarna és fekete színű élelmiszer, úgy a vadrizs is a vesét és a húgyhólyagot táplálja, erősíti. Vízhajtó hatású és vastartalma miatt vérszegénység esetén is hasznos.

 

Melyiket válaszd?

Robosztus, extrovertált, nagyhangú típus, vastag nyelvlepedékkel, piros arcszínnel (többlet) – árpa, amarant, rozs

Törékeny, gyenge, introvertált, sápadt, erőtlen típus (hiány) – az összes gabona hasznos, különösen a barna rizs, árpa, tönkölybúza, zab, quinoa

Szomjas, hideg italokat kíván, vörös nyelv sárgás lepedékkel, piros arc és szem (meleg jegyek)  köles, árpa, barna rizs

Fázós, meleg italokat, ételeket kíván, sápadt (hideg jegyek) – quinoa, zab, hajdina

Kedvetlen, lassú, túlsúlyos, ödémára hajlamos, krónikus huruttal küzdő egyén (nedvesség, nyálka) – amarant, hajdina, árpa, rozs

Ált. vékony testalkatú, száraz bőrű, száraz nyálkahártyák, száraz szem, székrekedésre való hajlam (szárazság) – barna rizs, quinoa, köles, tönkölybúza, hosszan főtt zab

Instabil, ideges személyiség, zsibbadásra, görcsökre, vándorló fájdalmakra hajlamos – a hajdinát kerülni kell!

Nagyon leegyszerűsítve és a gabonák ízét is figyelembe véve én a tavaszi kúrához az alábbiak közül választanék:
árpa, köles, barna rizs és quinoa.


Amit ne feledj:

  • a kölest és a quinoát alaposan átmosni (akár forró vízzel)
  • a gabonákat főzés előtt szárazon megpirítani
  • az árpához főzésnél 1-2 szelet gyömbért adni
  • ha fázós vagy, a gabonát egy kevés melegítő fűszerrel (fahéj, curry, szerecsendió, őrölt koriander, római kömény stb.) ízesíteni
  • napi 3-szor enni!

A gabonakúra általános szabályait előző posztomban olvashatod.

facebookon is megtalálsz, ha lájkolsz vagy megosztod, nagyon köszönöm! :-)

Kattints ide, ha érdekel a Meleg reggeli minden napra című szakácskönyvem!

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük