Tavaszi tisztítókúra 1×1

5 elem gofri
2014-02-26
Nagy gabonakúra-kalauz
2014-03-16

Mire jó a tavaszi tisztítás?

Télen zsírosabban, fehérjedúsabban táplálkozunk, azaz jang típusú, melegítő ételeket veszünk magunkhoz és több édességet is eszünk, melyek fokozzák a nyálkaképződést az emésztőrendszerben. Ehhez jön még az a tény, hogy télen zárva vannak a bőr pórusai, kevesebbet izzadunk, így a jang táplálékok által termelt belső hő bent marad a testünkben. A kínai orvoslás terminológiájával élve „nedves meleg” keletkezik bennünk, amitől nem árt tavasszal megszabadulni.

Ez a probléma egyidős a jóléti társadalmakkal, a túltápláltság korábban ismeretlen fogalom volt, így a böjtölés, tisztítás nem része a kínai gyógyító hagyománynak. A kínaiak szerint óvni kell a lép-hasnyálmirigy csíjét, nem szabad rendszertelen evéssel, koplalással gyengíteni, mert az rossz emésztéshez vezet.

Tavaszi tisztítókúra 1×1

Milyen módszert válasszunk?

A koplalás tehát az 5 elem konyhában nem opció, marad hát a léböjt és a gabonakúra mint két ismert eljárás. Mivel a léböjt szintén elég drasztikus metódus, csak folyékony táplálékból áll, ami ráadásul erősen hűt is, ezért csak életerős, robusztus, jang-többletes húsevőknek javasolt, archetipikusan a Gesztesi Károly-féle macsóknak. Ők egyébként alkatilag általában rosszul emésztik a gabonaféléket, ezért a gyümölcsökkel kombinált zöldséglékúra és a friss saláták eredményesebbek az esetükben.
Aki hiányos (csí-/vér-/jin- vagy jang-hiány), enervált, fázós és erőtlen, az jobb, ha nem kísérletezik a zöldséglékúrával, mert egyszer csak arra lesz figyelmes, hogy egész nap fázik, hasmenése van és elkékültek az ujjai a jang-hiánytól.

A kevésbé macsós többségnek marad tehát a gabonakúra, de még itt is fontos szem előtt tartani, hogy aki hiányos, az 3 napnál tovább ne csinálja. Várandósok, szoptatós anyák, kisgyermekek, idősek és nagyon gyenge, kimerült emberek pedig egyáltalán ne kísérletezzenek a gabonakúrával sem.

Mit jelent a gabonakúra?

A gabonakúra lényege, hogy minimum 3, maximum 12 napon keresztül egyféle szemes főtt gabonát fogyasztunk. A drasztikus verzió szerint önmagában, az engedékenyebb út szerint egy kis párolt/főtt zöldséggel és gyümölccsel kiegészítve. Asztrológiai okokból azt szokták javasolni, hogy 3, 6, 9 vagy 12 napig tartson a kúra és előtte legyen pár nap bevezetés, majd pár nap levezetés.

Mivel minden gabonának megvan az egyéni karaktere, hogy melyik meridiánra hat elsősorban, és mire használható (fűt vagy hűt, táplál vagy kivezet), ezért ha egyfajtát eszünk csak, olyan mintha a fejszénkkel egy bizonyos ponton ütnénk a fát kitartóan, míg ha többfélét váltogatunk, akkor sok helyen ejtünk a fán egy-egy kis sebet. Szóval ha tartós, mély hatást szeretnénk elérni, válasszunk egy alkatunknak, egészségi állapotunknak megfelelő gabonafajtát és tartsunk ki mellette a kúra végéig.
A tavaszi kúráról elmondható, hogy mivel a „nedves melegtől” akarunk megszabadulni, ezért a hűtő, szárító, kivezető gabonák lesznek a leghatékonyabbak, úgy mint a barna rizs, az árpa és a köles. Hűtő hatásukat úgy tudjuk ellensúlyozni, ha főzés előtt szárazon megpirítjuk őket, és a főzővizükbe dobunk egy-két szelet friss gyömbért.

Gabonakúra

Hogyan időzítsük?

Amikor megtervezzük a kúrát, fontos szempont az időzítés: mikor vagyunk olyan állapotban, amikor el bírjuk viselni a tisztítás terheit? Lehetőleg ne fogadjunk ebben a pár napban vendégeket, ne legyünk túlterheltek, betegek és a külső hőmérséklet se legyen túl alacsony (min. 10-15 fok).
A bevezető szakaszban hagyjuk el pár napra a húst, az édességeket, az olajban sülteket és az alkoholt meg a kávét, a levezető napokban pedig együk tovább a gabonánkat, csak egészítsük ki fokozatosan más ételekkel is: hüvelyesekkel, tofuval, zöldséglevessel, kompóttal stb.

Mire számítsunk?

Mindenképpen érdekes tapasztalás lesz a kúra, még ha a kávémegvonás egy-két napig meg is keseríti az életünket. Viszont ha törekszünk rá, hogy kevés sóval főzzünk és csak enyhén fűszerezzünk, a kúra után minden étel egy ízrobbanás lesz. Érdekes módon a gabonáknak hosszútávon lelki hatása is van, a barna rizs például szomorúvá tesz, míg a köles és az árpa vidámmá.

Te próbáltad már? Ha igen, írd meg kommentben a tapasztalataidat!
A facebookon is követsz? Ha még nem, itt megtalálsz:-)

Kattints ide, ha érdekel a Meleg reggeli minden napra című szakácskönyvem!

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük