Tavaszi megújulás 3+1 lépésben

téli zöldségek
Az 5 elemes szakács téli fegyvertára
2015-01-19
Kinek jó a zöld turmix?
2015-03-23
Tavaszi zöldségek

Depressziós vagy? Sóhajtozol? Gyakran van fejfájásod? Frontérzékeny vagy és kimerült? Ezek mind a tavaszi fáradtság ismerős tünetei, melyek hátterében a legtöbbször az áll, hogy a tél folyamán a kevés mozgás és az elfogyasztott sok nehéz étel miatt megreked benned az energia, testedben blokádok keletkeznek.

Tavaszi zöldségek

Tavasszal a természetben a csí hirtelen felfelé tör, kibújnak a földből az első zöld hajtások, szemmel látható, ahogy megmozdul az energia. Természetesen benned is ennek a felfelé áramló mozgásnak kellene zajlania. A stressztől és a nehéz ételektől azonban a máj-energia elakad és ezt az egész tested megszenvedi. Ezért az összes tavaszi tisztítókúra azt célozza, hogy a májat formába hozza és ezzel visszaállítsa az életenergia áramlását.

Újítsd meg a májad 3+1 lépésben

A kevesebb több: csökkentsd a mennyiséget!

Tavasszal ideje átállni egy kímélőbb konyhára. A dédszüleinknek még kényszerűség volt a böjt: tavaszra kiürült a kamra, nem volt más út, mint a „tisztítókúra”. Manapság kicsit több önuralomra van szükség, ha a természet szavát akarod követni, de hosszútávon ez a kifizetődő. Nem kell éhezve böjtölni, a lényeg, hogy elkerüld a túlevést. Annyi étel elegendő egy étkezésre, amennyi a két tenyeredben elfér. 19 óra után pedig a legjobb, ha már nem eszel semmit, ilyenkor éri el ugyanis először a gyomor, majd a lép-hasnyálmirigy a napi energiaszintjének minimumát. Az emésztőrendszered is aludni megy.

Félre a junk fooddal! Válaszd a természetes édest!

Iktass ki mindent, ami leterheli, elzárja a májat! Ide tartozik minden bő olajban sült étel, tejszínes-sajtos szósz, a túl sós ételek (pl. disznóhús, kolbászfélék, chips-ek), az édességek, péksütemények, hidrogénezett zsírok, a tartósított és finomított ételek, az alkohol és a sós földimogyoró.

Mit egyél helyettük? A válasz egyszerű: mindent, aminek természetesen édes íze van – gabonákat, zöldségeket, hüvelyeseket és egy kevés gyümölcsöt. A természetes szénhidrátok harmonizálják a májat, ezért van az, hogy depressziós időszakokban, amikor megreked a máj csíje, annyira kívánod az édeset.

Szüntesd meg a pangást és hűtsd a májad!

Korábban már említettem, hogy a vesénket mindig melegíteni kell, mert érzékeny a hidegre. A májjal épp ellentétes a helyzet: hajlamos a nagy munkában túlmelegedni. Ezen kétféle ízzel segíthetsz, mindkettő hűtő hatású: a savanyúval és a keserűvel. Egy kevés savanyú káposzta, joghurt vagy paradicsomlé az ételedben serkenti a májműködést, nagy mennyiségben azonban károsítja az inakat, izmokat, merevvé, rugalmatlanná teszi őket.

A keserű ízű, magas klorofilltartalmú friss salátafélék (rukkola, római saláta, endívia stb.), a spárga, a szárzeller, a csalán, a gyermekláncfűlevél, a cickafarktea mind serkentik az emésztőnedvek termelését és tisztítják a vért. Tavasszal fogyassz belőlük kúraszerűen minél többet.

A pangó, megrekedt máj-energiát pedig a csípős ízzel lehet újra mozgásba hozni, az enyhén csípős ízű zöldségekkel. Egyél rendszeresen karalábét, káposztát, zsázsát, retket és brokkolit főzve vagy sütve, használj minél több friss zöldfűszert és szórd meg az ételt egy kis friss csírával, az újhagyma zöldjével.

Karalábécarpaccio

+1

Fontos a lelki-szellemi táplálék is!

Az étkezés önmagában nem mindenható, fontos, hogy mozgással és helyes életmóddal is megtámogasd a folyamatot. A máj nem szereti a nyomást, a korlátokat, ezért jót tesz neki minden, ami nyugtat és a szabadságérzésedet növeli: hosszú séták a természetben, valamilyen kreatív alkotás, tánc, jóga, aromaterápia, virágteák stb. És ne felejtsd, hogy a máj fekvő helyzetben tud regenerálódni, ezért ha csak teheted, dőlj le 20 percre ebéd után.

 

Kattints ide, ha érdekel a Meleg reggeli minden napra című szakácskönyvem!

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük