Az 5 elemes szakács téli fegyvertára

5 ételtípus, ami felvértez a hideg ellen
2015-01-16
Tavaszi zöldségek
Tavaszi megújulás 3+1 lépésben
2015-03-11
téli zöldségek

Az 5 elemes szakács tudatos. Figyel befelé, követi a teste jelzéseit és összhangban él az 5 elemmel, az évszakok változásával. Télen nem fogyózik, tudja, hogy nem fog menni, mert a tél a raktározás ideje, és nem eszik csülkös bablevest 40 fokban. Ha meleg van, hűti magát, ha hideg van, mint most, akkor melegítő ételeket eszik. Íme a fegyvertára:

Szezonális alapanyagok

Kicsit elkoptatott frázisnak hat, pedig az egészséges táplálkozás egyik alapköve. Ha a természet ritmusát és a belső ösztönödet követed, akkor azt eszed (és azt kívánod), amit az adott évszak a saját éghajlatodon, lakóhelyeden kínál. Nálunk például gyökérzöldségeket, káposztaféléket, hagymaféléket, krumplit, édesburgonyát, sütőtököt, gabonákat hüvelyesekkel vagy hússal kombinálva. Uborka, paradicsom és társai télen tiltólistásak, mert hűtenek (a napfényt sosem látott üvegháziak különösen).

téli zöldségek

Tipp:
A Tudatos vásárló oldalán alul, középen mindig megtalálod az adott hónap zöldségeit-gyümölcseit. Listázd ki őket nagy betűkkel egy lapra és ragaszd a hűtődre, hogy szem előtt legyenek a menütervezésnél. Az egész éves szezonkalendáriumot itt találod.

Melegítő konyhai eljárások

Talán nem vagyok túl ezoterikus, ha azt mondom, hogy a főzés során megváltozik az alapanyagok energiája. Mivel hőt közlünk velük, megnő az energiájuk, több csí lesz bennük. Minél hosszabb és intenzívebb a hőkezelés, annál gazdagabb lesz csíben az étel, azaz annál táplálóbb és melengetőbb lesz az eredmény. Főzz gazdag leveseket, hosszan főtt ragukat, egytálételeket és meglátod, erőre kapsz és átjár a meleg. A zöld turmixok, nyers saláták nem téli ételek, hosszú távon gyengítik a lép-hasnyálmirigy csíjét, aminek hasmenés, fáradékonyság, fázósság, puffadás, elhízás lehet a következménye.

chilis bab

Tipp:
Böngészd át téli receptgyűjteményemet és készítsd el a jövő heti menüterved, majd vásárolj be a közeli piacon.

Forróvérű fűszerek

Az 5 alapíz (édes, csípős, sós, savanyú, keserű) közül jellemzően az édes és a csípős az, ami melegít. A legtöbb fűszer, ízesítő csípős: a hagymafélék, a torma, a mustár, a gyömbér, a szegfűszeg, a kardamom, a római kömény, a csillagánizs (úgy általában a legtöbb porfűszer) csípős ízű és melegít. Ezek a hozzávalók szétszórják a csít, megmozgatják és a felszín felé küldik az energiát, ezzel serkentik a vérkeringést. Télen használj belőlük bátrabban, rendszeresen, kisebb mennyiségben. Ha rizst főzöl, adj hozzá egész kardamomot vagy szegfűszeget, a kásádba szórj egy kis fahéjat, a kompótba dobj egy-két csillagánizst.
Vigyázz, ha túlzásba esel, az sem jó, mert akkor a sok csípős megizzaszt és kiszárít.
Az alkohol is csípős, ha löttyintesz egy kis bort az ételbe, jangabb lesz tőle, azaz jobban átjár majd a meleg.

fűszerek

Tipp:
Próbálj ki otthon 1-2 indiai fogást, ismerkedj meg néhány egzotikusabb fűszerrel (pl. római kömény, koriander, kardamom). Inspirációt találsz az Étel, ital, Kicsi Vú-n vagy például Vegavarázs indiai receptjei között.

Amiket jobb, ha kerülsz a hideg hónapokban, mert lehűtik az emésztőrendszered és belső hideget okoznak:

  • nyers saláták
  • nyári zöldségek (uborka, paradicsom, paprika, padlizsán…)
  • ásványvíz
  • sör
  • fagyi, jégkrém
  • gyümölcslevek
  • déli gyümölcsök
  • savanyított tejtermékek (csak kis mennyiségben, inkább főtt ételbe keverve)

    Ha tetszett a cikk, gyere, kövess a facebookon is, ahol további 5 elemes tippekkel várlak.

Kattints ide, ha érdekel a Meleg reggeli minden napra című szakácskönyvem!

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük