5 ételtípus, ami felvértez a hideg ellen

Ízkalauz – Hogyan hat testünkre az 5 alapíz? – 2. rész
2014-11-30
téli zöldségek
Az 5 elemes szakács téli fegyvertára
2015-01-19
  1. Főtt gabonakásák

    Télen különösen fontos, hogy meleg, főtt étellel indítsd a napod, hogy átmelegítsd a bensőd, és kellő energiával töltsd fel magad. A gyomrodnak a legjobbat egy tál édes gabonakása teszi, de ha hamar megéhezel a szénhidráttól, egyél inkább sós, fehérjét is tartalmazó reggelit. Néhány ötlet kedvcsinálónak:

    Almás pite crumble
    Almás-banános köleslepény
    Sütőtökös polenta
    Sütőtökös zabkása
    Császármorzsa kölessel
    Banános halawa

    almas_koles_620

  2. Hosszan főtt erőlevesek

    Nagyanyáink vasárnapi húslevese tökéletes téli védőétel. Hosszan főtt, azaz csíben gazdag, ha tyúkból, csirkéből készül, akkor pedig különösen melegít.
    Ha vega vagy, készíts heti 2-szer, 3-szor hosszan főtt zöldségerőlevest, mint például én ebben a videóban.

  3. Tartalmas egytálételek

    A főtt étellel sokkal könnyebben megbirkózik az emésztőrendszer, mint a nyerssel, mert a főzés tulajdonképpen előemésztés, a sok különböző alapanyag „egyesül” a fazékban. A téli hideg ellen kell a több fehérje és a zsír, ezért jók a tápláló húsos-zöldséges egytálételek, vagy a vegáknak a hüvelyes-gabona-zöldség kombó.

    Kókusztejes-csicseriborsós sütőtökcurry
    Káposztás szabdzsi
    Zöldséges párolt marhaszeletek polentával
    Lencsés korhelyleves
    Stifado (Görög fűszeres-hagymás marharagu)
    Vörösboros marharagu
    Részeges bab
    Chilis bab

    vorosboros_marharagu

  4. Sütőben sült ételek

    A sütőben sütés az egyik legjangabb konyhai eljárás – sok plusz energiát, meleget juttat az ételbe. Az így készült ételek a lép-hasnyálmirigyet erősítik, a ropogós szélek, lesült aljak pedig a vese-csít tonizálják.

    Mazsolás kelbimbó
    Pásztorpite (Shepherd’s pie)
    Mascarponés-csicsókás burgonyagratin
    Csirkés lasagne gombával, kukoricával
    Édesburgonya sült fokhagymával, fetával

  5. Kompótok, sült gyümölcsök

    A tél nem a gyümölcsevés szezonja, különösen nem az erősen hűtő déli gyümölcsöké. Az alma tényleg unalmas egy kicsit, de ha kombinálod aszalt gyümölcsökkel, olajos magvakkal és kompótnak vagy sült almának készíted, a „közepednek” is jót tesz (azaz erősíti a gyomrod és a lép-hasnyálmirigyed), és változatosabb is. Ha mégis nyersen eszed, ne este tedd, főzve-sütve pedig reggelire vagy uzsira a legjobb.

    Körtekompót kis csavarral
    Téli gyümölcssaláta
    Sütőben sült gyümölcsök marcipánnal (videórecept)

    teli_gyumolcssalata
    Ha tetszett a bejegyzés, gyere, kövess a facebook-oldalamon is, ahol további 5 elemes tippeket olvashatsz tőlem.

Kattints ide, ha érdekel a Meleg reggeli minden napra című szakácskönyvem!

1 Comment

  1. […] Böngészd át téli receptgyűjteményemet és készítsd el a jövő heti menüterved, majd vásárolj be a közeli […]

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük