Ízkalauz – Hogyan hat testünkre az 5 alapíz? – 1. rész

5 elem menü az Ötfűszerben – Élménybeszámoló a II. Wekerlei Garázsvásár-fesztiválról
2014-10-13
Ízkalauz – Hogyan hat testünkre az 5 alapíz? – 2. rész
2014-11-30
5 alapíz - édes íz

Édesszájú vagy, mindig csokit ennél? Vagy a savanyúságos a kedvenc árusod a piacon? Bármelyik ízre is vagy rákattanva az 5 közül (édes, csípős, sós, savanyú, keserű), annak oka van. Egy bizonyos íz kívánása a hagyományos kínai orvoslás szerint az ízhez tartozó szervek hiányállapotát jelzi, de ha averziód van valamelyik ízzel szemben, az sem véletlen.
Nem csoda, hogy a kínai gyógyító konyhában az 5 alapíz játssza a főszerepet, ugyanis mindegyik másként mozgatja benned az energiát, vagyis a csít – ebben rejlik a terápiás hasznuk.

Az édes íz

Az édes íz a Föld elemhez tartozik és két szervünkbe jut el a leggyorsabban: a lép-hasnyálmirigybe és a gyomorba. Ez a gondolat nyugati fejjel is érthető – bármilyen édes dolgot eszel, az stimulálni fogja a hasnyálmirigyedet. Az már meglepőbb, hogy ez nem csak az édes ízzel és a hasnyálmiriggyel van így, hanem mind az 5 alapíz eljut egy-egy szervpárhoz.
A természetes édes íz születésünktől fogva az alaptáplálékunk. Az anyatej is édes, ahogy minden alapélelmiszerünk: a húsok, a főtt gabonák, sok zöldség (sárgarépa, cékla, édesburgonya, sütőtök…) és sok gyümölcs, az olajos magvak. Ezekből kellene a legtöbbet ennünk, mert az édes íz táplál, jóllakat, harmonizál, az energiát emeli, kifelé és felfelé mozgatja. Hogy megtudd, mire képes az édes íz, főzz egy kókusztejes sütőtökcurryt és figyeld, mit érzel a pocakodban. 🙂



5 alapíz - édes íz

Kinek jó az édes?
Mindenkinek ebből kellene a legtöbbet ennie (persze a természetes édesből és nem csokiból), de a gyerekeknek, a vékony, ideges alkatú felnőtteknek és a legyengült időseknek mindenképp.

Mi a veszélye?
A fehér cukor és társai (méz, nádcukor, juharszirup stb.) nagyon gyorsan jutnak a vérbe és hirtelen megdobják a vércukorszintet, ami aztán ismét a pincében landol, hangulatingadozásokat vonva maga után. Másrészt a kínai szemlélet szerint az édességek nagyon „nyálkásítanak”, felesleges nedvességet okoznak az emésztőtraktusban. Ezért a túl sok édes a túlsúlyos, ödémára, légúti hurutra hajlamos embereknek ellenjavallt.

édes2

A csípős íz

A csípős íz a Fém elem íze, mely kis mennyiségben a tüdőt és a vastagbelet erősíti. A csípős hatása szemmel látható: egy jó csípős halászlé után fellépő rákvörösség, köhögés, izzadás és forróságérzet jól mutatja, hogy a csípős szétszórja a csít, felfelé és a felszín felé (a bőr hajszálerei) irányítja, ami azért jó, mert ezzel oldja a blokádokat. Ha az emésztőrendszerben vagy a légutakon elakad valami (lelassul az emésztés vagy hurut halmozódik fel), akkor jöhet a csípős ízű friss gyömbér például, ami segít szétszórni, szétoszlatni az akadályt. Csípős ízű a legtöbb porfűszer (curry, chili, borsfélék, római kömény…), a hagymafélék, a retekfélék és a torma meg a zsázsa is.

csípős1

Kinek jó a csípős?
A lelassult, túlsúlyos, fázós egyéneknek, a jang-hiányra hajlamos vegáknak/vegánoknak és a fehér (átlátszó) váladékkal járó nedves-hideg állapotokban (akut vagy krónikus légúti hurut).

Kinek ellenjavallt?
A legtöbb csípős élelmiszer melegít, ezért meleg-problémáknál (pl. alvászavar, fejfájás, belső nyugtalanság, magas vérnyomás) ront a tüneteken. A túl sok csípős emellett szárít is, ezért ha szép bőrt szeretnél, csak óvatosan a thai kajával és az indiai currykkel.

csípős2

2 Comments

  1. […] Ízkalauzom első részében a jang ízekről írtam, az édesről és a csípősről, melyek jellemzően melegítenek, dinamizálnak, a csít táplálják vagy megmozgatják benned. Most a 3 jin íz következik (sós, savanyú, keserű), melyekhez általában hűtő hatású élelmiszerek tartoznak. Ezek frissítenek, nyugtatnak, táplálják a testnedveket, azaz a jint. […]

  2. […] 5 alapíz (édes, csípős, sós, savanyú, keserű) közül jellemzően az édes és a csípős az, ami melegít. A legtöbb […]

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.